Voor de laatste keer vanaf de Falklands…… - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu Voor de laatste keer vanaf de Falklands…… - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu

Voor de laatste keer vanaf de Falklands……

Door: Ruben Fijn

Blijf op de hoogte en volg Ruben

28 November 2005 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Hallo hallo, daar zijn we weer,

Het werk zit erop, alle kolonies zijn bezocht, alle pinguins zijn zo goed mogelijk geteld, het is tijd voor het volgende avontuur: de wereld van sneeuw en ijs en het eigenlijke doel van mijn reis: mijn eigen onderzoek.

De laatste weken zijn voorbij gevlogen en er zijn weer leuke dingen gebeurd. Mijn laatste bericht was de avond voor mijn vertrek naar Kidney Island, een van de hotspots voor stormvogels in de Falkland Eilanden en dat was niet overdreven.
Om 19:00 vertrokken we met een kustwacht bootje naar het eiland. Het bleek een beetje moeilijk landen door extreem laag water, heel veel kelp en veel zeeleeuwen waar de zodiak bestuurder erg bang voor was. Zo gauw een van de dieren naast de boot opdook om even te kijken wat dat nou weer voor raar opblaasgeval was, had hij zijn hand al op een van de peddels om hem een lel te geven. Nou zijn zeeleeuwen af en toe wel een beetje chagarijnig maar deze zouden echt niks doen dat zag je zo.
Op het eiland eerst even naar het hutje gelopen wat nog best moeilijk is in graspollen (‘tussock gras’) van 3 meter hoog maar we zijn er gekomen onder het goedkeurende oog van een paar Velduilen die vlak bij het hutje een nest hadden. Na installatie van de slaapzakken kon het spektakel beginnen. Bij het donker worden komen uit het niets (Nou ja, uit zee dus….) enorme wolken Grauwe Pijlstormvogels (meer dan tienduizend) en Witkinstormvogels (meer dan duizend) boven het eiland luid roepend bijeen en een voor een ploffen ze tussen het gras op zoek naar hun nestholen. Toen het helemaal donker was met de zaklampen op zoek naar de dieren die meestal gezellig met de partner nog even voor het hol zitten te kletsen. Foto’s maken gaat een beetje lastig in het donker maar…. lang leve de digitale camera: gewoon over het hele scherpstel bereik bij elke millimeter een foto maken en daarna er een stuk of 50 weggooien en 3 bewaren. Jullie kunnen natuurlijk al deze en nog veel meer nieuwe foto’s vinden op: http://photobucket.com/albums/a143/zuidpoolruben/
Om 0:30 zochten we ons bedje (een niet comfortabel tussock gras matras in een 1,80 meter ledikant) op maar natuurlijk niet voor lang want vanaf 3:00 maken de vogels zich klaar om weer te vertrekken naar zee dus daar gingen we weer hoor!!! Overal bleken nu stormvogels te lopen en klimmen om bovenin de graspollen te komen om op te stijgen. Natuurlijk gaat dat zoals een goede zeevogel betaamd niet super geweldig makkelijk dus regelmatig wordt je als toeschouwer geraakt door neerstortende dieren die voor je voeten een noodlanding maken en weer terug de bosjes in lopen om het opnieuw te proberen. De rest van de dag konden we nog even zoeken naar een heel bijzondere winterkoning (Cobb’s Wren) die alleen op de Falklands voorkomt op rat, muis en katvrije eilandjes. Het blijkt een heel leuk kaneelbruin beestje met een mooie zang te zijn.

Na deze korte nacht was het wel even wennen want bij thuiskomst moest er wel weer meteen vertrokken worden voor een nieuwe kampeertrip van vier dagen in heel moeilijk begaanbaar terrein dus de ene keer de hele dag hobbelen in de auto en de andere keer ineens 20 km lopen. Het weer bleek ook andere plannen te hebben dus de volgende dagen waren niet heel erg prettig. Ik heb zelfs al even naar de bank thuis met een bak pepernoten verlangd toen mijn vingers midden in een rockhopperkolonie mijn teller niet meer konden indrukken van de kou en de regen en ik na opwarmen opnieuw kon beginnen aan een kolonie van 1500 paar. Maar ja als je dan weer in de auto zit en een beetje kan bijkomen dan verdwijnen die gedachten weer snel hoor.

En nu is het aftellen begonnen. Gisteren is de Shackleton aangekomen in Mare Harbour (een haven een uur rijden van hier), het schip waarmee ik woensdag (officieel) of donderdag (meest waarschijnlijk) vertrek richting Signy Island. Nog even een paar dagen in de relatieve warmte en tussen de Falkland vogels voordat we vertrekken voor een paar dagen golven…… Niemand durft het toe te geven maar iedereen die er voor de eerste keer opgaat is een beetje bang voor ‘The Shack’ want het schip heeft een nogal slechte naam qua stabiliteit. Zeker op de zee hier onder de Falklands gaat het schip nogal eens ‘aan de rol’. Als je tegen iemand bij BAS vertelt dat je met de Shackleton gaat kijkt iedereen je altijd een beetje sneu aan en zegt: oh, leuk… (en dan een vuile grijns en…) Ben je wel eens zeeziek geweest?

Tot de volgende keer vanaf een ander plekje (als ik niet gestrekt op bed lig dan natuurlijk).
Doei doei,
Ruben

  • 28 November 2005 - 13:18

    Jan Andries:

    Bij al die plaatjes en verhalen word ik steeds ernstiger jaloers. Hoog tijd dus dat de Shackleton je naar wat saaiere (?) oorden afvoert. Volgens mij heb jij redelijke zeebenen. Zal dus wel meevallen met die zeeziekte, zeker bij gebrek aan chocoletters en speculaas. Hou je taai.

  • 28 November 2005 - 16:10

    Chris En Mies:

    genoten van je prachtige
    fotoalbum en verhaal,
    veel sterkte en plezier,
    wij blijven toch maar hier.

  • 28 November 2005 - 16:20

    Jelger Herder:

    Prachtige foto's weer Ruben. Mijn complimenten. Je kunt wel een boek gaan uitgeven straks ;) Veel succes en plezier op Antarctica!

  • 28 November 2005 - 18:06

    Clara En Dick:

    Hallo Ruben,
    De camera heeft zich alweer terug verdient hoor! Vooral als je het boekje gaat uitgeven waar Jelger over spreekt. Je maakt er prachtige foto's mee. We wensen je een rustig zeereisje toe waarbij je kunt genieten van de vogels en vissen.

  • 28 November 2005 - 19:13

    Pieter En Yvon:

    Mooie verhalen.Telkens als er een mailtje is over een vervolg, kijk ik meteen. Yvon heeft er geen last van, maar ik deel de reactie van Jan A: jaloers dus. Groeten!

  • 28 November 2005 - 20:49

    Truus Heerland:

    Hoi Ruben,
    blijf alsjeblieft de golven en zeeziekte de baas want we willen nog veel meer van je horen/lezen.

  • 29 November 2005 - 09:15

    Regina:

    Hoi Rub, wat een leuk avontuur maak je mee. Dit vergeet je je leven niet meer. Ga zo door. Liefs

  • 30 November 2005 - 19:33

    Mieke En Maarten:

    Eindelijk je side gevonden. De laatste . vergeten! Is het nou echt zo mooi als op Texel?
    Geniet ervan Ruben!

  • 01 December 2005 - 16:48

    Erik Laan:

    Ruben! Je bent een topper!
    Groeten, Erik

  • 01 December 2005 - 20:48

    Betty En Wouter.:

    Hoi Ruben wat een avonturen beleef jij,en nu gaat het dus echt ruig worden.Ik hoop dat je genoeg pleisters mee hebt genomen om nog een beetje stabiel te zijn.Van familie heb ik inmiddels gehoord dat de dr. Wagemaker ook een slingerbak is, maar dat is voor jou straks een peuleschilletje als ik dit zo lees.Veel sterkte en hartelijke groeten van Betty en Wouter.

  • 03 December 2005 - 09:25

    David Wessels:

    ha ruben,
    als een keer goed zeeziek zijn de tol van de reis is, dan neem je dat toch voor lief. zoniet: bel me dan effe op, dan kom ik graag je plekje vervangen.

    (toch zegt een voorgevoel me dat ik dat telefoontje wel kan vergeten, dus veel plezier daar)

  • 03 December 2005 - 12:08

    Tim:

    Heeee Ruben, waar blijft dat eerste verhaal vanaf de zuidpool nou?
    Prachtige foto's, heel bijzonder dat je dit allemaal mag zien en doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Nou jongens, mijn Zuidpool-avonturen zitten er voorlopig weer op en ik ben gewoon weer lekker thuis!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 51051

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2005 - 22 Maart 2006

Mijn reis

Landen bezocht: