Mag ik van u van de pinguins: de Macaroni pinguin? - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu Mag ik van u van de pinguins: de Macaroni pinguin? - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu

Mag ik van u van de pinguins: de Macaroni pinguin?

Door: Ruben Fijn

Blijf op de hoogte en volg Ruben

16 November 2005 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Hallo allemaal,

Maar weer eens een berichtje van de zonnige voorjaars Falklands. Oke, de temperatuur is hier een flink stuk lager dan in Nederland maar voor de rest is het heerlijk weer. Als je je vergeet in te smeren, dan kan je er zeker van zijn dat je flinken stukken hoofdhuid gaat verbranden. Natuurlijk moet je niet buiten zijn op een dag als vandaag met motregen, 3 graden en een matige storm, maar over het algemeen genomen is het heel aardig met een zonnetje, een wolkje en een graad of vijf. Op dit moment heb ik een rustig dagje tussen de tellingen door met wat email en de site. Morgen zou het weer weer beter worden en gaan we er weer op uit voor de Noordoost hoek van de Falklands om nog wat pinguin kolonies te bezoeken. Zoals jullie in de titel kunnen lezen heb ik inmiddels de lijst van broedende pinguins op de Falklands compleet met vijf paar Macaroni pinguins op Cape Bougainville (geen bougainville te bekennen natuurlijk in dit klimaat), de meest noordelijke punt van de Falklands. Een andere erg leuke waarneming van de afgelopen trip was een zeeluipaard die lekker lag uit te buiken op het strand. Toen we bij de kolonie aankwamen hadden we al een vaag vermoeden dat er of een zeeleeuw, of een orka, of een zeeluipaard moest rondhangen want alle partners van de broedende pinguins stonden een beetje zenuwachtig op het strand. Normaal gesproken zit de ene ouder op het nest en is de andere ouder tussen 8:00 en 15:00 op zee om te vissen maar nu liepen alle vissers dus nog op het strand. Ook zat er eentje een beetje zielig met flink wat bloed op zijn vacht in de kolonie dus die was net ontsnapt. Nou en op de terugweg lag meneer of mevrouw een beetje uit te buiken op het strand. Prachtig hoor!!! Ik heb flink wat foto’s gemaakt want ze zijn redelijk zeldzaam in de Falklands.

Een aantal mensen vroegen me of er veel dorpjes op de Falklands zijn en die vraag is een beetje lastig te beantwoorden. Het hangt er een beetje vanaf of je 1 of 2 families ook een dorp noemt. Vaak staan er in de settlements wel een stuk of 8 huizen maar er wonen altijd maar een paar mensen. Het is dus meer: 1 groot dorp, Stanley, met iets van 2500 inwoners en dan nog een stuk of 50 settlements met in totaal iets van 300 inwoners. De mensen in de settlements leven van hun schapen en van toeristen die of met de boot of met een vliegtuigje komen. Stanley is best een relaxed dorp om te wonen. Bijna alles is er en als je naar het zwembad gaat op Prime Time (19:00) dan is het meestal zo dat je de enige bent. Ook rijen bij de kassa en in het verkeer zijn niet aan de orde dus dat is erg prettig.
Morgen zijn hier de lokale verkiezingen voor de Falkland Island Counsil en de vrouw van mijn maatje tijdens de pinguintellingen is een van de kandidaten. Het is dus tamelijk spannend voor ze want het is misschien niet zo’n groot land maar ze moet dan wel naar vergaderingen van de VN en vooral de vergaderingen van de Global Fisheries Something (geen idee wat de precieze naam is) zijn erg belangrijk voor de Falklands.

Voor de rest staan er de komende dagen weer wat korte trips van 1 of 2 dagen op het programma om de laatste sites te tellen (inclusief de grootste koningspinguinkolonie van de Falklands). Ook moeten we waarschijnlijk nog naar een klein eilandje voor de kust voor een paar kolonies. Het leuke is dat op dat eiland ook duizenden Grauwe Pijlstormvogels, Grote Pijlstormvogels, White chinned petrels en Grey backed stormpetrels broeden en ik denk niet dat we twee volle dagen met de pinguins bezig zijn.......
Jullie zien wel weer: Genoeg te doen en te beleven en het ziet er leuk uit. De laatste twee weken voor vertrek naar het Echte Werk in de wereld van sneeuw en ijs en er valt nog veel te beleven....... Nu dus nog even genieten van de (relatieve) warmte in de Falklands.

Hopelijk gaat het met jullie allen ook voorspoedig en heeft nog niemand de herfstdip te pakken. Blijf gerust reacties sturen want dat vind ik erg leuk!!!!!

Hartelijke voorjaars groeten voor iedereen,
Ruben

En er zijn natuurlijk weer nieuwe foto's te vinden op:
http://photobucket.com/albums/a143/zuidpoolruben/

  • 16 November 2005 - 22:07

    Jan Andries:

    Fotosafari met prive-zwembad. Het kan blijkbaar niet op. Blijf brieven en plaatjes sturen, ze zijn geweldig.

  • 17 November 2005 - 10:53

    Daan:

    Hoi Ruben,

    Dank je voor alle verhalen en fotos, het is echt super! Hier gaat ook alles okee. Het beestje in mijn computer is al aan het slapen!

    Die fotos zijn echt geweldig. Wil je dat ik er een paar instuur naar de foto-wedstrijd van FALW voor je? Dan moet je de besten even naar me emailen, of ik kan je ook het adres doorgeven.

    Succes met Falklanden,

    Daan

  • 17 November 2005 - 13:47

    Betty:

    Hallo Ruben , leuk om weer iets van je te horen. We genieten van je verhalen en jefoto's.Groeten Betty en Wouter.

  • 17 November 2005 - 19:45

    Jantien:

    Hey Rub, mooie foto's heb je weer gemaakt. Zo te horen/lezen en te zien is het helemaal geknipt voor jou. Houden zo! liefs Jantien

  • 19 November 2005 - 11:14

    Roeland:

    Hoi Ruben,
    Wat een verhalen allemaal, kan ik niet een keertje een daggie op bezoek komen? Dan kom ik wel op de fiets ofzo. Want ik ben natuurlijk stinkend jaloers, dat begrijp je wel! Wat een mooie foto's weer.
    Veel plezier nog, maar dat zal wel lukken.

    PS: Ben je nog door zo'n caracarra op je kop gepikt? Dat schijnen ze daar te doen!

  • 23 November 2005 - 17:45

    David Wessels:

    he ruben, de wereldreiziger himself. ik ben zelf vrijwel direct nadat ik terugkwam uit polen ook de zeeën opgegaan. (Texel, welliswaar. maar ik voelde me ook even een echte zeeman)snap wel een beetje wat je bezielt. dus neem het ervan.. trouwens, hoe smaakte de pinguin in 't pannetje. ik vraag tigo (een italiaanse collega) of die nog wat met zo'n macaroni pinguin kan doen.

  • 01 December 2005 - 14:49

    Sanne Sanders:

    Heey Ruben, zo te horen heb je het naar je zin. Ik vind het steeds weer heel leuk om je verhalen te lezen en de foto's zijn prachtig!
    In de wetenschapsquiz staat nu ook een vraag over pinguïns:
    Waarom lopen pinguïns zo eigenaardig?a. Hun vetlagen zitten in de weg, b) ze hebben geen knieën, of c) ze hebben hele korte poten. Weet jij het??? , doeg! Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Nou jongens, mijn Zuidpool-avonturen zitten er voorlopig weer op en ik ben gewoon weer lekker thuis!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 51052

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2005 - 22 Maart 2006

Mijn reis

Landen bezocht: