Het Paradijs.......voor de albatrosliefhebber!!!! - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu Het Paradijs.......voor de albatrosliefhebber!!!! - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Ruben Fijn - WaarBenJij.nu

Het Paradijs.......voor de albatrosliefhebber!!!!

Door: Ruben Fijn

Blijf op de hoogte en volg Ruben

05 November 2005 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Hallo allemaal,

Nou daar zijn we dan weer eens een keer. Na vier dagen Saunders Island weer een keer onder de douche, weer een keer een fatsoenlijke maaltijd ipv pot noudles met blikgroenten, eindelijk mijn foto's op de laptop zetten enzovoort enzovoort. Kortom eindelijk weer een normaal leven MAAR niet voor lang want as zondag (morgen dus) gaat om 5:00 de wekker want 5:30 wordt er vertrokken voor een volgende veldtrip van 6 dagen langs ongeveer 10 verschillende pinguinkolonies op East-Falklands Island. Dan wordt het weer kamperen. Het valt niet mee want het is aardig koud en vochtig ‘s nachts maar jaw at je overdag ziet maakt alles weer goed.

De afgelopen vier dagen ben ik dus naar Saunders Island geweest en om er te komen was al een avontuur op zich. Het is op het moment erg stormachtig dus de vliegtuigjes hadden al een paar dagen aan de grond moeten blijven maar gelukkig op de dag dat ik zou vertrekken werd er weer gevlogen. Eerst alles op de weegschaal, je tas (met eten voor vier dagen), jezelf en dan inladen maar. Er is plaats voor 6 personen in het Falkland Island Government Air Service vliegtuig en je zit er ‘nogal krapjes’ als ‘1 meter 94 Nederlander’. Neem in gedachten Onur Air charter naar Bodrum, doe de beenruimte door de helft en de hoofdruimte gedeeld door vier en je hebt de FIGAS vlucht naar Saunders. Het enige voordeel wat die kleine zitruimte geeft is dat je en beetje klem zit tijdens het schudden!!! Want schudden doet het……. Over de startbaan waai je van links naar rechts in een gigantisch kabaal van de motoren. Nou bij de start blijkt dat lawaai nog tien keer erger te kunnen en voor de rest van de vlucht is het genieten van het uitzicht (je vliegt maar op een meter of honderd dus prachtig om alles te zien) en gewoon vijf keer denken: Nou dit was het dan, leuk leven gehad maar hier blijf ik in…….. Je rolt en tolt en schudt aan alle kanten in de storm en maakt halve loopings dat je denkt: goh die berg is toch dichterbij dan ik dacht, maar na een uur sta je toch veilig op de grond en kan het echt gaan beginnen. Op het eiland wonen 5 mensen: Opa (die de hel dag in de stoel zit, zonder gebit met een puzzelboek en de afstandsbediening op schoot), Pa, Ma en 2 Kinders die daar hun schapen en koeien hebben en een cabin waar toeristen kunnen slapen. Eerst wordt je met een landrover (net zo’n gehobbel als het vliegtuig maar toch een stuk veiliger gevoel) naar de Cabin gebracht. Die ligt op een soort zandstrand tussen de ezels en koningspinguins (jaja er komen nog veel meer vreemde vogelnamen!!!!) en kijkt uit op de kolonies albatrossen en Rockhopperpinguins. Ideaal. Meteen de eerste dag foto’s maken en genieten want het is nu nog zoning. De kliffen zijn heel stijl en je snapt niet dat die kleine pinguinetjes daar helemaal naar boven kunnen lopen maar het is echt 100% genieten. Je ligt een beetje in het zonnetje op een meter van broedende albatrossen en rockhoppers te kijken wat ze doen (niks eigenlijk maar dat doet er niet toe). Echt als je daar ligt is het het wachten en gezeur van de afgelopen maanden wel honderd keer waard.
De volgende dagen heb ik verschillende wandelingen over het eiland gemaakt en weer heel veel vogels gezien. Het is alleen wat minder weer: bewolkt en nog meer wind, maar ja het blijft super!!! De vlucht terug was gelukkig een stuk minder heftig. In de ochtend werd er weer niet gevlogen maar in de middag nam de wind ineens erg af en werd ik toch nog opgehaald.

Nou vandaag ben ik even een ochtendje aan het emailen enzo. Vanmiddag ga ik samen met mijn ‘pinguin-tel-maatje’ de landrover inpakken en inkopen doen voor onze volgende trip die morgen begint. Vanavond ga ik met Stef, een van mijn Nederlandse reisgenoten die hier op de Falklands onderzoek doet aan bodemdieren en klimaatsverandering, even eten en bijpraten over zijn eerste week. Ook zal ik de volgende keer iets meer vertellen over de plaats waar ik nu woon, want dat is ook nog iets heel aparts……

Nou ja, jullie horen wel dat ik me zeker vermaak. Daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken. Tot de volgende keer maar weer!!!!!!!! Groetjes groetjes,
Ruben

PS: Jaja eindelijk is het dan zover: Zoals al beloofd zijn er foto’s te zien op:

Ik heb nog maar een paar van de afgelopen trip naar Saunders erop gezet. Ik zit een beetje in tijdnood en heb nog niet alles kunnen bekijken en verkleinen. Dus In the future: there is more to adore………

• 05 November 2005 - 14:41

Marjan:

Heej Ruben! Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen en je foto's zijn echt supermooi. Ik ben benieuwd wat er nog meer komen gaat. Geniet er van! (maar dat doe je zo te lezen ook wel :))

• 05 November 2005 - 15:29

Jan Andries:

hoi ruben,
    met de brief en de foto's stijgt de jaloersheid dat jij daar zit en ik hier. Maar laat dat je niet verhinderen geregeld wat van je te laten horen. Trouwens, ik lees van wandelen, tussen nesten liggen en fotograferen etc. Wordt er nog geteld ook? Veel succes, JAF

• 05 November 2005 - 16:29

Ingrid:

Hoi Ruben,

Je fotoos zijn prachtig zo ook je "onurvliegtuig'
    Heel veel plezier op je volgende trip ,

groetjes devanschaikjes

• 05 November 2005 - 17:54

Robin En Stijn:

,Hoi Ruben,
    ,.cdt76we vonden de foto's heel erg mooi. Gelukkig hekende Stijn er ook vogels in, dus was hij erg enthousiast.

Groetencdbs43e¿ Vcavnvk,k,uinmj(Stijn kan nog niet zo goed typen...)

• 05 November 2005 - 17:55

Robin En Stijn:

,Hoi Ruben,

Groetencdbs43e¿ Vcavnvk,k,uinmj(Stijn kan nog niet zo goed typen...)

• 05 November 2005 - 22:54

Betty:

We volgen je zo op de voet. Leuk om te horen hoe het daar allemaal gaat. We wachten weer op je volgende berichtje.Ook de groeten van Wouter.

• 06 November 2005 - 07:58

Ron:

Hé Rub, zo te horen worden de vliegtuigtripjes daar gerunned door Arie Beukenoot bv. Mooie foto's. Knap dat zo'n wenkbrauwalbatros dat kan, z'n ogen opmaken in die kou en die wind.
    mvrgr R

• 06 November 2005 - 08:57

Willemein:

Wat een schöne foto's! Heb je het al koud gehad zonder je Poolpakket?
    Groetjes Willemein

• 07 November 2005 - 09:01

Nico:

Hey avonturier, blijf maar doorkomen met die mooie verhalen hoor, de zon begint al te schijnen in m'n slaaplab/kamer-zonder-ramen!

• 07 November 2005 - 09:02

Nico:

• 07 November 2005 - 10:13

Jelte Rozema:

Hoi Ruben,

Fantastische foto's!!
    Ik hoop dat je "vogeltechnisch" nog heel veel mooie dingen zult zien en beleven!.

hartelijke groeten

jelte

• 07 November 2005 - 17:48

Chris En Mies:

een uitgebreid verhaal met mooie foto's. je enthousiasme is geweldig.
    we hebben je foto's op een cd gezet. blijf genieten in dit spannend avontur. en wij kunnen dan meegenieten!

• 08 November 2005 - 00:59

Truus Heerland:

Goed dat jij je vrienden laat meegenieten van je belevenissen en foto's. Doe maar veel kenis en ervaring op en blijf gezond.

• 09 November 2005 - 09:14

Margriet:

He Ruben, wat een geweldige verhalen weer en wat een geweldige foto's!!!
    kus!!

• 10 November 2005 - 16:49

David Wessels:

he ruben, in plaats van noudles en blikgroente:

pinguin in 't pannetje

1 ons krill
    snufje zeezout
    6 pinguinpootjes
    2 eetlepels paprikapoeder
    2 bosjes zwarte zeewier
    4 sardientjes

bestrooi de pinguinpoten met zeezout en paprikapoeder. braad ze 10 minuten aan alle kanten goudgeel in de bruine boter. bak de zeewier 5 minuten mee. schenk het hete water erbij. laat alles 10 minuten sudderen. Snijd de sardientjes in kleine stukjes. doe het zeewier en de sardientjes bij de pinguin, vervolgens nog 15 minuten laten stoven. voeg voor een beetje bittere nasmaak de krill toe.

eet smakelijk.